Oferta pedagogiczna
I.Diagnoza:
– dojrzałości do podjęcia nauki szkolnej,
– przyczyn niepowodzeń szkolnych,
– specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu,
– specyficznych trudności w nauce matematyki,
– uzdolnień matematycznych,
– wiadomości i umiejętności uczniów powracających z zagranicy.
II.Terapia:
Specjalistyczna pomoc uczniom ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu
Celem zajęć jest, poprzez usprawnianie zaburzonych funkcji (korekcja), wspomaganie dobrze rozwijających się (kompensacja), wyrównywanie trudności w czytaniu w zakresie szybkości, poprawności i rozumienia oraz redukowanie liczby popełnianych błędów w pisaniu. Zasady kierowania na zajęcia:
– zajęciami objęci są, zgłaszani osobiście lub telefonicznie przez rodziców, uczniowie szkół podstawowych ze zdiagnozowaną dysleksją.
– warunkiem podjęcia pracy z uczniem jest przedstawienie opinii psychologiczno – pedagogicznej informującej o możliwościach intelektualnych, pewnych aspektach percepcji i aktualnym stanie czytania i pisania (osoby odpowiedzialne: mgr Monika Spytek, mgr Małgorzata Dziura)
Zajęcia grupowe rozwijające umiejętność czytania „CZYTANIE TO RADOŚĆ”
Terapia grupowa jest formą doskonalenia techniki czytania, umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz pracy z tekstem. Praca w kilkuosobowych zespołach umożliwia rozwijanie umiejętności szkolnych, sprawności funkcji percepcyjnych oraz kompetencji społecznych, niezbędnych w prawidłowym funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej i systemie szkolnym.
Poszerzeniem oddziaływań terapeutycznych jest współpraca z rodzicami w ukierunkowaniu form pomocy dla dzieci.
Osoba odpowiedzialna: mgr Monika Spytek
Zajęcia grupowe „PISANIE… Z PRZYJEMNOŚCIĄ” –
Doskonalenie umiejętności tworzenia pisemnych form wypowiedzi. Praca w kilkuosobowych zespołach ukierunkowana na podnoszenie kompetencji w pisaniu.
Zgłoszenia na zajęcia grupowe: informacje o terminach w zakładce „Aktualności”.
Osoba odpowiedzialna: mgr Małgorzata Dziura
Terapia indywidualna SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI
Terapia dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki poprzedzona jest szczegółową diagnozą.
Terapia ma na celu opanowanie przez dziecko umiejętności potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania na danym etapie nauczania oraz usuwanie blokad emocjonalnych, które pojawiają się w sytuacjach długotrwałych niepowodzeń w uczeniu się tego przedmiotu. Skuteczność terapii jest uwarunkowana zaangażowaniem zarówno dziecka, jak i samego rodzica.
Zgłoszenia indywidualne – osobiście.
Osoba odpowiedzialna: mgr Monika Spytek
III. Szkolenia dla Nauczycieli
W tym roku szkolnym proponujemy warsztaty dla nauczycieli i pedagogów, przygotowujące do realizacji programu zajęć wychowawczo – profilaktycznych w klasach młodszych i starszych szkoły podstawowej. „SPÓJRZ INACZEJ. „Informacje szczegółowe w zakładce AKTUALNOŚCI.
Osoba odpowiedzialna: mgr Monika Spytek
PROCEDURA BADANIA UCZNIA SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ
(obowiązuje tylko w przypadku, gdy uczeń nie posiada wcześniej wydanej opinii w szkole podstawowej stwierdzającej u niego występowanie dysleksji rozwojowej)
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z dnia 16 sierpnia 2017 r.)
Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.
W szczególnych przypadkach opinia może być wydana po ukończeniu szkoły podstawowej. Dotyczy to uczniów, u których z przyczyn losowych, niemożliwe było wydanie opinii w terminie ustawowym lub w przypadku których zachodzą inne uzasadnione, niezależne od ucznia okoliczności, uniemożliwiające wydanie takiej opinii. W takiej sytuacji opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi szkoły ponadpodstawowej w następującym trybie:
- Nauczyciel bądź specjalista pracujący z uczniem w szkole, po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia składa do dyrektora szkoły wniosek wraz z uzasadnieniem (dostępny w zakładce Druki do pobrania).
- Dyrektor szkoły zasięga w tej sprawie opinii rady pedagogicznej.
- Dyrektor szkoły przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej oraz informuje o tym fakcie rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia.
- Rodzice lub pełnoletni uczeń zgłaszają się do poradni psychologiczno – pedagogicznej w celu przeprowadzenia postępowania diagnostycznego i wydania opinii.
- Poradnia wyznacza terminy badania psychologicznego i pedagogicznego informując o tym rodziców/prawnych opiekunów albo pełnoletniego ucznia oraz szkołę.
- Ponadto do poradni rodzice powinni dostarczyć w wyznaczonym dniu badania informację ze szkoły.
- Przebieg postępowania diagnostycznego jest taki sam, jak w przypadku ucznia szkoły podstawowej.